Elevrådets blok

Elevrådet på Asgård skole

Khushbo Sahil

makerspace

Elevrådet tager fat alle de steder, hvor arbejdet gør ondt, og der gives ideer til, hvad man kan sætte i værk for at få arbejdet til at lykkes. Både for det fagligt og socialt.

Elevrådsrepræsentanter, fra 6.-8. klasse, blev af Trille og Malene, der er plc-lærere inviteret til at komme med input til skolens nye Makerspace. Her blev det vigtigt, at deres stemme blev brugt til at understøtte mere fællesskab på Asgård Skole. Fællesskabet understøttes af måden vi arbejder på og måden vi indretter vores lokaler på.

Fællesskabet er højeste prioritet for elevrådet, og det er særligt blevet vigtigt efter Corona-nedlukningen.

Den erfaring vi tager med os fra forløbet - har givet os en forståelse af at det er givende og spændende at arbejde på tværs af årgange.

MEN hvordan er vi kommet til den forståelse?

Vi gik vejen.  Vi var igennem et designforløb. Et designforløb, der startede med en forståelsesfase.

Hvem er vi som elevråd? Hvad er vores grund til at være medlem af elevrådet? Hvad vil vi gerne bruge vores stemme til? Og hvad skal vi med et makerspace på Asgård Skole?

Her var der bred enighed om, at det væsentlige for os som elever på Asgård Skole - er FÆLLESSKABET.

MEN hvornår bliver vores fællesskab tilgodeset? - hvordan bliver vores fællesskab styrket? - Her var den fælles oplevelse at det ofte er noget som sker i pauserne og særligt når der ikke var undervisning.

Så det store spørgsmål blev - hvordan tilgodeser vi fællesskabet, når vi etablerer et makerspace? - Og hvad kan man egentlig i et makerspace?

Elevrådsrepræsentanter fra Asgård Skole er i fuld gang med en proces af et rum, altså deres Makerspace. Et Makerspace er en kreativ læringszone, hvor der kan arbejdes kollaborativt med idéudvikling og designtænkning.

Vi fik en kort introduktion til lasercutteren. En ny teknologi på skolen.

Her skal brugen af digitale teknologier stimulere nysgerrigheden og styrke både motivation og forståelse af omverdenen.

Dernæst gik vi i gang med næste fase i vores designforløb - idefasen.

Her kastede vi os over en øvelse - hvor vi skulle beskrive den værst tænkelige skole, vi kunne forestille os. - Sikke et skrækscenarie det blev til!

Heldigvis vendte vi det hele på hovedet og fandt derefter på løsninger til hvordan vi kan gøre skolen bedre.

Som afslutning kreerede vi i modellervoks en masse situationer som kunne være ønskværdige, altså små tableuer, der viste et scenarie som vi kunne tænke os mere af på Asgård Skole.

Skolemøbler, steder hvor vi kan samarbejde, hænge ud og være sociale. Dele idéer og inspirere hinanden. Udsmykning af lokaler, gerne med inspirerende væg-plakater eller andet kreativt elevarbejde. Lærere, der er mere ”chilled” og deltager i samarbejdet med eleverne og ikke kun fortæller hvad der skal laves. - Var nogle af de mange idéer vi kom op med.

Elevrådet vil gerne have at Makerspace skal være et arbejdsrum hvor både der er socialitet og faglighed i.

Her vil de gerne bruge deres stemme til at medbringe ny undervisnings ideer, både til det sociale og faglige.

Processen de har samarbejdede med lyder på, at komme med forståelse for deres skoleliv, og den kreativitet der er.

Arbejdspladserne på Asgård Skole har en store indflydelse på elevernes sammenhold, og flere af sådan nogle arbejdsrum i fremtiden, så man føler sig i stand til at kunne samarbejde i et sammenhold.

Efter den vidunderlige samarbejdet med dette proces af Makerspace, har holdet fået en opfattelse af at samarbejd kan gøres fornuftigere og interesserne når det er på tværs af klasser, så det vil de gerne have mere af på Asgård Skole.