Hvordan forstærker teknologi i undervisningen vores sanseoplevelser i naturen?
- fra forløbet "Årstidens lyde" på 3. årgang
Forløbets baggrund og formål
Forløbet "Årstidens lyde" på 3. årgang var støttet af GRO-puljen, Villumfonden, og opstod som en forlængelse af et tidligere forløb på 2. årgang, hvor eleverne gennem året havde arbejdet med temaet årstider. Dette forløb blev udviklet til at fokusere på lydene i naturen, hvor eleverne fik mulighed for at opleve og udforske naturens mangfoldige lydbillede gennem sommeren. Målet var at give eleverne en dybere forståelse af, hvordan naturens lyde påvirker os, hvordan lydene skabes, og hvordan vi mennesker, bevidst eller ubevidst, kan påvirke lydbilledet i naturen.
Undervisningsaktiviteter
Eleverne blev sendt ud i skoven, hvor de brugte deres egne sanser til at lytte til og optage naturens lyde. Der blev indkøbt små optageenheder, som eleverne placerede forskellige steder i naturen, fx i græsset, under et træ og ved søbredden. Her lå de i ro og lyttede intenst til omgivelserne, mens de samtidig blev opfordret til at lukke øjnene og danne indre billeder af det, de kunne høre. Dette fokus på sanseoplevelser hjalp dem med at blive mere opmærksomme på naturens lyde, som de ellers måske ikke ville have lagt mærke til.
Eleverne stillede sig spørgsmål som:
- Hvem laver de lyde, vi hører omkring os?
- Hvilken stemning skaber lydene? Føler vi ro, ubehag, glæde eller noget andet?
- Er lydene behagelige, eller forstyrrer de os?
Ud over at optage lydene fik eleverne også mulighed for at observere og dokumentere de dyr og insekter, som skaber lydene. De fandt blandt andet sommerfugle, edderkopper, snegle og bænkebidere, som de fotograferede og videofilmede.
Efter turen i naturen brugte eleverne deres lydoptagelser og billeder til at skabe små fortællinger. Ved hjælp af lydmixere lærte de at kombinere deres lydoptagelser med visuelle indtryk og skabe fortællinger, der fangede stemningen fra deres naturoplevelser. Hertil arbejdede de samskabende med at lave lydfortællinger på vores nye lydmixere, hvor egne optagelser blev brugt som baggrundslyde.
Børnenes outcome og læringsudbytte
Forløbet viste sig at have en stor positiv indvirkning på børnenes oplevelse af naturen og deres læring. Blandt de centrale outcomes var:
- Øget sansebevidsthed og fordybelse:
Børnene blev bedre til at være opmærksomme på lyde, de normalt ignorerer, og til at reflektere over de følelser og stemninger, naturens lyde skaber. De blev mere lydhøre over for deres omgivelser og opdagede, at hver lyd har en betydning og en skaber.
2. Forståelse af naturens biodiversitet:
Ved at arbejde med dyre- og insektlyde fik børnene indsigt i de mange organismer, der lever i naturen, og hvordan de bidrager til lydlandskabet. Observationen af smådyr og insekter gav dem en større forståelse for, hvem der bor i naturen omkring os, og hvilken rolle de spiller.
3. Teknisk færdighed i brug af lydoptagere og lydmixere:
Forløbet var også en introduktion til teknologi, hvor eleverne lærte at bruge lydoptagere og efterfølgende lydmixere til at skabe små, lydlige fortællinger. De udviklede dermed en teknisk forståelse, som de kan bygge videre på i fremtidige projekter.
4. Kreativitet og fortællingsevne:
Ved at kombinere lydene med deres oplevelser og billeder skabte børnene deres egne fortællinger, hvilket styrkede deres kreative færdigheder og evne til at kommunikere deres oplevelser. Deres fantasi blev stimuleret af at høre lydene, danne indre billeder og udvikle personlige historier og små-digte.
Konklusion og refleksion
Forløbet "Årstidens lyde" var en succes både pædagogisk og oplevelsesmæssigt. Børnene viste engagement, glæde og nysgerrighed, og de var ivrige efter at udforske, lytte og skabe med de nye værktøjer. Det tværfaglige aspekt kombinerede dansk og naturfaglig læring med teknologisk indsigt og kreativ skabelse, hvilket gjorde oplevelsen alsidig og meningsfuld. Gennem forløbet opnåede børnene en dybere forståelse af naturens lyde og lyttede med fornyet respekt til deres omgivelser, hvilket har givet dem et mere reflekteret forhold til naturen og deres egen rolle i den.
Dette forløb har givet os som undervisere værdifuld indsigt i betydningen af sansebaseret læring og muligheden for at bruge teknologi til at skabe unikke læringsoplevelser.
Vi gentog selvfølgelig successen med anvendelse af teknologi til at sanse, undre, undersøge og skabe nye lydbilleder og fortællinger - da vi som afslutning på forløbet besøgte regnskoven i Zoo-have.
Dbh Malene og Kasper, på 3. årgang